Thursday, February 12, 2009

Membawa Keluarga Ke Alor Setar




Dari Pedu ke Alor Setar pada tahun 1960an adalah perjalanan yang jauh walaupun jaraknya sekarang adalah lebih kurang 45 minit sahaja. Untuk perjalanan sejauh 30 batu ( 48 km) Cikgu Mat Pedu akan memandu melintasi pekan-pekan kecil seperti Kuala Nerang, Pokok Sena, Jabi, Langgar sebelum sampai ke Alor Setar. Oleh kerana jauh Cikgu Mat Pedu hanya mampu membawa keluarga ke Alor Setar dua atau tiga bulan sekali.
Sepanjang perjalanan ke Alor Setar ada beberapa tempat yang sunyi dan menakutkan seperti di Bukit Tampoi berhampiran Kg Pokok Machang. Di kawasan Bukit Tampoi contohnya adalah kawasan di mana pengganas komunis telah menyerang pasukan keselamatan kerana di kiri kanan jalan tersebut dipenuhi hutan tebal dan tiada berpenghuni.
Oleh kerana terlalu jauh perjalanan ke Alor Setar, suatu kelaziman yang sering dilakukan oleh Cikgu Mat Pedu ialah dia akan berhenti di pekan Langgar. Di pekan Langgar sebenarnya ada dua kedai bihun sup yang sedap dan menyelerakan iaitu kedai Omar Bom dan Kedai Non dan di situ dia mula menjamu keluarga dengan bihun sup dan ais kacang. Oleh kerana terlalu jauh, kadang-kadang anak Cikgu Mat Pedu terpaksa meminta tambahan satu pinggan lagi kerana lapar dan juga sedap. Lazimnya Cikgu Mat Pedu akan memilih untuk makan bihun sup di kedai Non.
Setelah kenyang, mereka akan meneruskan perjalanan ke Alor Setar.
Di Alor Setar, Cikgu Mat Pedu akan ke Pekan Melayu untuk membeli pakaian di sebuah kedai yang boleh dianggap besar. Untuk membeli barangan untuk masakan dia akan ke kedai-kedai di Jalan Tengku Ibrahim. Antara barang yang dibeli ialah bihun dan sotong kering yang akan digunakan oleh isterinya yang berniaga di kantin sekolah Pedu.

Bagi anak-anaknya Fauzi dan Nasir jika ke Alor Setar mereka tidak melepas peluang untuk membeli komik dalam bahasa Inggeris iaitu The Beano dan Dandy di kedai-kedai India di hadapan stesyen bas Jalan Langgar. Di dalam komik bersaiz tabloid ada beberapa cerita kartun seperti Dennis the Menace, Minnie the Minx, The Bash Street Kids dan lain-lain. Turut dibeli ialah komik-komik penerbitan Marvel seperti Captain America, Fantastic Four, Hulk, Ironman dll. Bagi anak-anak Cikgu Mat Pedu bila dah dapat buku-buku komik seperti itu, mereka akan duduk diam dan membacanya sepanjang perjalanan pulang.
Setelah penat membeli belah di Alor Setar, tempat makanan yang special ialah makan mee bandung di kedai Ishak Mee Bandung berhadapan dengan stesyen bas Jalan Langgar. Mee bandung Ishak sangat enak dimakan dan para pelanggan terpaksa menunggu agak lama untuk menikmati mee bandungnya. Sesekali Cikgu Mat Pedu akan membawa keluarganya menonton wayang filem-filem P. Ramlee di panggung Cathay dan Rex.
Untuk balik ke Pedu, Cikgu Mat Pedu akan memastikan bahawa dia mesti sampai ke rumahnya di Pedu sebelum hari malam kerana dengan kereta yang daif dan perjalanan yang jauh boleh menimbulkan pelbagai masalah.
Hari ini semuanya telah berubah, tiada lagi kedai barangan runcit di sepanjang Jln Tunku Ibrahim. Panggung Cathay telah bertukar menjadi restoran makanan segera manakala panggung Rex di Jln Putra telah berhenti operasi.




Jika hari ini anak-anak Pedu boleh berulang alik dari Pedu ke Alor Setar, tetapi di tahun 1960an adalah sebaliknya. Kita patut bersyukur!!!


1 comment:

  1. Salam. Excellent documentation taking us back to the past. Roots are we belong and wings are for us to explore new experience. Sadly, you can't have both. I'll definitely be back to enjoy these nostalgic journey in your blog. Have a wonderful weekend and best regards.

    ReplyDelete