Friday, February 13, 2009

Anak Murid Cikgu Mat Pedu II

Hari ini di Kedah terdapat tokoh koperat yang terkenal iaitu Dato B*****. Beliau merupakan seorang kontraktor yang berjaya dan disegani di negeri Kedah. Walau bagaimanapun beliau bersifat 'low profile' dan tidak suka menonjolkan dirinya. Beliau sebenarnya adalah antara beberapa orang anak Pedu yang berjaya dalam dunia koperat sehingga mampu mendapat anugerah Dato daripada DYMM Sultan Kedah.

Beliau adalah antara beberapa orang anak murid Cikgu Mat Pedu yang berjaya dan masih meneruskan silatulrahim dengan keluarganya Cikgu Mat Pedu sehingga sekarang. Beliau berasal dari Kg Lubuk Merbau, Pedu. Untuk ke sekolah Dato terpaksa berjalan kaki atau berbasikal dan terpaksa menyeberangi Sungai Pedu melalui jambatan gantung yang kecil dan daif. Jambatan gantung tersebut hanya boleh digunakan oleh pejalan kaki, basikal dan motosikal sahaja. Jika musim kemarau, bila air sungai agak kering kanak-kanak lebih gemar menyeberangi sungai tanpa menggunakan jambatan gantung sekaligus mandi manda dengan baju sekolah.
Walaupun dalam keadaan susah sedemikian, Dato B***** tetap meneruskan persekolahannya sehingga tamat darjah enam di SK Pedu. Bahari seorang murid yang pintar kerana dia pandai membaca quran dan berlagu. Dia berjaya mewakili SK Pedu dalam pertandingan bacaan Quran (sekarang Tilawah). Dia disuruh tinggal di rumah guru besar iaitu Cikgu Mat Pedu selama beberapa minggu untuk membuat persediaan pertandingan. Ini kerana dia dibimbing oleh Ustaz Muin yang akan datang semula pada waktu malam. Jadi pada waktu malam sekali lagi dia berlatih membaca quran.
Walaupun tidak berjaya ke peringkat negeri tetapi Bahari adalah seorang murid yang baik dan cemerlang. Kecemerlangannya berterusan sehingga ke sekolah menengah, kemudian melanjutkan pengajiannya ke Sek Men Teknik Kuantan dan seterusnya Politeknik Ungku Omar dan berjaya menamatkan pengajian. Dia kemudian bekerja dengan Syarikat Gila Padang Terap.
Selepas beberapa lama di Syarikat Gula Padang Terap, beliau mengambil keputusan untuk berhenti dan melibatkan diri dalam dunia kontraktor. Bermula daripada itu rezeki beliau melimpah ruah dengan pelbagai jenis kontrak dan bisnes daripada pembinaan , perladangan, pusat latihan PLKN, pusat latihan kapal terbang dan lain-lain.
Episod penting dalam mengeratkan lagi hubungan silatul rahim ini ialah apabila beliau datang ke rumah Cikgu Mat Pedu dan meminta pertolongan Cikgu Mat Pedu menguruskan perkahwinan dengan gadis pilihannya. Atas usaha Cikgu Mat Pedu dan niat suci akhirnya, mereka dapat jodoh sehingga beranak pinak sehingga sekarang.
Falsafah Cikgu Mat Pedu adalah mudah; jika anda jujur dan ikhlas dalam sesuatu perkara, dia akan sedia menolong tanpa mengira wang ringgit atau tenaga.

No comments:

Post a Comment