Sunday, March 8, 2009

Berpindah ke Taman Uda

Semasa masih mengajar di SK Pedu pada tahun 1970an dan telahpun membina sebuah rumah sendiri di belakang SK Pedu (bangunan lama yang masih ada hingga sekarang), Cikgu Mat Pedu masih berhasrat untuk mempunyai sebuah rumah di Alor Setar. Hasrat tersebut dilontarkan kepada rakan-rakan dan keluarga. Reaksi yang diterima daripada rakan dan keluarga ialah mengapa perlu membazir untuk membeli rumah di bandar kerana sebagai seorang guru dan anak tempatan Pedu besar kemungkinan Cikgu Mat Pedu tidak akan ditukarkan ke mana-mana sehingga pencen. Dia akan terus kekal di Pedu.
Walau bagaimanapun Cikgu Mat Pedu terus berkeras hati. Kepada isterinya diceritakan niat atau tujuan kenapa harus membeli sebuah rumah di Alor Setar. Katanya, 'Kalau kita ada rumah di Alor Setar, nanti senang anak cucu kita yang dapat belajar di Alor Setar. Mereka boleh tinggal di rumah kita dan akan memudahkan mereka belajar."
Dengan izin Allah rezeki untuk memiliki rumah di Alor Setar menjadi lebih mudah, apabila Cikgu Mat Pedu menyuarakan hasrat tersebut kepada rakannya En. Rahim seorang pegawai pertanian di Kuala Nerang yang mencadangkan agar dia membeli sebuah rumah di Jalan Day (sekarang Jln. Sultanah, A Setar) yang diusahakan oleh UDA dengan harga RM27k. Pada waktu itu harga sedemikian adalah agak tinggi.
Pada peringkat awal pembinaan projek perumahan tersebut, ramai orang menyindir mengatakan macam rumah nelayan di Kuala Kedah kerana melihat tiangnya yang berceracak di kelilingi oleh sawah bendang terutama pada musim sawah dipenuhi air.
Alhamdulillah apabila Cikgu Mat Pedu bertukar ke SK Iskandar Alor Setar, dia dapat tinggal di rumah barunya di Taman Uda pada tahun 1976. Memang benar, apabila berpindah ke Taman Uda, anak-anaknya Nasir mudah berulang alik semasa belajar tingkatan 6 di Kolej Sultan Abdul Hamid, Khir pula dapat mengayuh basikal ke SM Dato Syed Omar dan Amer pula mengikutnya ke SK Iskandar. Nampaknya niat murni Cikgu Mat Pedu untuk mendidik anak-anak sebaik mungkin dimakbulkan tuhan dengan cara mempermudahkan segala urusan memiliki rumah baru.
Niat murni Cikgu Mat Pedu untuk menjadikan rumahnya di Taman Uda sebagai tempat anak cucu tinggal untuk belajar dimakbulkan Allah kerana ramailah anak saudara dan cucu saudara datang dan tinggal di rumah itu semasa mereka belajar. Antaranya ialah Ruziah (Kak Chik), Zuraida ( Eda ), Zaini, dan Roslee (Pak Ali). Selain daripada itu, di tingkat bawah terus di sewakan kepada pelajar-pelajar yang belajar di SMK Dato Syed Omar dan SMK Sultanah Bahiyah.
Hari ini rumah di Taman Uda terus didiami oleh isteri Cikgu Mat Pedu bersama dengan anaknya Fauzi sekeluarga dan mereka masih bersedia menerima anak cucu dari Pedu untuk tinggal dan belajar di Alor Setar.

3 comments:

  1. I can see generations of bloggers from Ciku Mat Pedu sampai cucu-cucu. It would be nice to post the picture of the house at the back of the school here.

    ReplyDelete
  2. i'm sorry, the house is no more exist today. it's was demolished when there is no sons of cikgu Mat Pedu stay there. Now it only exist as a nostalgic memory. thanks for your ideas.

    ReplyDelete
  3. Saya masih ingat semasa masih dalam pembinaan rumah Taman Uda, kami selalu dibawa melawat ke tapak pembinaan. Kereta terpaksa 'parking' berhampiran sebuah rumah di penghujung jalan muhibbah/jalan Fajar. Berjalan kaki lebih dijalan tapak pembinaan tanah merah (dan lumpur bila hujan...).

    Khir
    Anak No 4

    ReplyDelete