Sunday, March 29, 2009

Musim Buah di Pedu


Musim buah datang lagi!!! Apabila tiba musim buah-buahan, kawasan Pedu adalah sebahagian kawasan pengeluaran buah-buahan seperti langsat, manggis dan durian. Pada musim tersebut kawasan Pedu menjadi tarikan orang luar untuk menikmati durian Pedu.



Bagi Cikgu Mat Pedu, musim buah-buahan ialah musim untuk mengeratkan silatulrahim antara rakan-rakannya. Pada musim ini, lazimnya rakan-rakan guru dan pegawai-pegawai pelajaran yang tinggal di Alor Setar akan bertanya bila nak jemput makan durian.
Lazimnya Cikgu Mat Pedu akan menjemput rakan-rakannya makan durian dalam dua situasi; makan di dusun atau makan di rumah bergantung kepada kehendak rakan-rakan. Ini kerana ada rakan-rakan yang seronok berkelah di dusun yang berhampiran Sg. Pedu yang jernih airnya (sekitar tahun 60an sebelum ada Empangan Pedu tetapi hari ini airnya tidak lagi jernih) dan ada juga rakan yang datang berkeluarga yang tidak mahu ke dusun kerana takutkan pacat dan nyamuk.

Untuk rakan-rakan yang ke dusun, Cikgu Mat akan menyuruh anak-anaknya seperti Fisol, Fauzi dan Nasir serta anak-anak saudara seperti Zainon dan Wahab mengutip buah durian yang berguguran dan diletakkan di dangau untuk dijamu. Kemudian disuruh pula anak-anak untuk memanjat pokok langsat dan manggis untuk dipetik buahnya untuk dijamu kepada rakan-rakan dari bandar. Jadi seronoklah orang bandar datang makan durian. Bagi anak-anak Cikgu Mat kerja tersebut cukup memenatkan kerana kena panjat pokok manggis dan langsat dan kemudian mengutipnya untuk dihidangkan kepada orang bandar.

Lebih teruk ialah bila rakan-rakan Cikgu Mat sekeluarga tidak mahu pergi ke dusun. Cikgu Mat Pedu akan menyuruh anak-anaknya atau anak saudara mengandar buah-buahan seperti durian, manggis dan langsat dari dusun dibawa balik ke rumah. Perjalanan sejauh 4 kilometer berjalan kaki dan menyeberangi Sg. Pedu amat memeritkan. Sesampai di rumah maka berkendurilah keluarga orang bandar manakala anak-anaknya keletihan. Bagi Cikgu Mat Pedu dia ikhlas menjamu rakan-rakan dari bandar.

Apabila anak-anak Cikgu Mat Pedu membesar ( di sekolah menengah), mereka pula mula menjemput guru-guru mereka makan durian di dusun. Anak-anaknya seperti Fauzi dan Nasir akan menjemput cikgu mereka seperti Cikgu Rahman Hussain (bekas KJ Sains Perpustakaan, IPDA) , Cikgu Tony, Cikgu Palani Vello ( bekas pensyarah IPDA ) dan lain-lain untuk berkelah di dusun bapa mereka.

Apabila Cikgu Mat Pedu berpindah ke Taman Uda, dia masih meneruskan tradisi menjemput kawan-kawan makan buah apabila musim durian tetapi kali ini disuruh anak-anak balik ke Pedu mengambil buah-buahan dan dibawa balik ke Taman Uda. Kemudian selepas solat subuh pagi Jumaat dia akan menjemput makmum dan kawan-kawan makan pulut durian dan buah-buahan. Tradisi tersebut diteruskan sehingga beliau meninggal dunia.
Walau bagaimanapun jemputan musim buah Cikgu Mat Pedu tidaklah sehebat seorang lagi orang besar Pedu iaitu Jab Pedu JP seorang usahawan kerana setiap kali musim durian beliau akan menjemput DYMM Tuanku Sultan Kedah untuk santap durian Pedu.
Hari semua kenangan tersebut nampaknya tidak berulang lagi kerana anak-anaknya sendiri terpaksa membeli buah durian....., tetapi isteri Cikgu Mat Pedu , Hjh Puteh telah menggerakan semula aktiviti berdusun di tanah di belakang SK Pedu lama. Hasilnya masih belum dapat dirasai sepenuhnya kerana pokok yang mula berbuah pada tahun lepas ialah dokong dan manggis, manakala durian masih belum berbuah. Insya Allah mungkin tahun ini anak cucu Cikgu Mat Pedu mungkin dapat merasainya.

Catatan Penulis
Anak cucu Cikgu Mat Pedu harus meneruskan tradisi yang telah dibuat oleh ayah dan datuk mereka.
Harta tak akan kekal, makna persahabatan lebih bermakna...

2 comments:

  1. Seronoknya teringat makan buah durian kat dusun & mandi sungai kat Pedu masa kecil2 dulu. Best gilaaa....
    Setuju, persahabatan lebih bermakna...

    ReplyDelete
  2. dulu nak makan buah durian cukup susah..
    tunggu lori siam lalu depan rumah, mintak beli sebiji.

    ReplyDelete