Tuesday, May 12, 2009

PERANGAI UBAHSUAI RUMAH

Beberapa minggu yang lalu penulis sekeluarga sempat balik ke kampung di Pedu. Kesempatan balik ke Pedu, penulis menziarahi rumah abang sepupu. Sebagai pesara guru dia banyak menghabiskan masa di rumah, ditambah pula dengan tahap kesihatan yang agak rendah. Tetapi satu aktiviti yang amat suka dilakukannya ialah mengubahsuai rumahnya. Semasa penulis di rumahnya dia sedang memerhati tiga pekerja sedang memasang ubin di rumahnya.
"Aku seperti ayah hang dulu-dulu, kalau ada duit sikit asyik nak ubahsuai rumah...."
Memang benar apa yang dikatakan oleh abang pupu penulis, Cikgu Mat Pedu memang suka melihat kerja-kerja pengubahsuaian rumahnya. Dia hanya memerhati tukang membuat rumah kami. Apa bila tukang balik dia akan mengambil tikar dan bantal dan akan duduk atau bersantai ditempat yang diubahsuai oleh tukang. Hobi yang aneh itu kadang-kadang menimbulkan kemarahan kepada isterinya kerana tempat yang berhabuk dan belum siap itu menjadi tempat dia berehat dan memasang angan-angan. Pada waktu-waktu beginilah kadang-kadang kerja mengubahsuai rumah lewat kerana keesokan hari dia akan memberi cadangan untuk meminda bahagian lain pula.
Apa yang lebih diingati oleh anak-anaknya ialah sikap bapa mereka yang suka duduk dan berbaring di tempat yang belum sempurna binaan, memerhati tukang membuat kerja dan menyuruh isterinya menyediakan kopi dan makanan untuk tukang yang bekerja.
Nampaknya tingkah laku Cikgu Mat Pedu yang sedemikian tidak diwarisi oleh anak-anaknya sebaliknya diwarisi oleh anak saudara kesayangannya yang asyik mengubahsuai rumahnya. Sepupu penulis yang dimaksudkan ialah Abang Ismail Kak Siah.

No comments:

Post a Comment