Tuesday, May 12, 2009

SELAMAT HARI GURU

16 Mei datang lagi!!
Tarikh keramat ini mengingatkan penulis kepada Cikgu Mat Pedu, ayahanda yang telah kembali ke rahmatullah. Ada sedikit kekesalan dalam diri kerana semasa hayat beliau penulis tidak pernah mengirim kad ucapan sempena hari tersebut semasa berjauhan atau mengucapkannya semasa berhadapan dengannya. Ucapan semudah, 'Ayah, Selamat Hari Guru' tidak terucap kerana kejahilan diri dan menganggap ia adalah sesuatu yang remeh dan rutin tahunan.
Tetapi hari ini, pada usia sebegini penulis sedar ucapan seringkas itu memberi makna yang besar kepada penerimanya iaitu nilai penghargaan, terima kasih, senantiasa diingati, disayangi, dan disanjungi. Penulis percaya kepada golongan pendidik, mereka bukan mengharap 'segunung intan' tetapi sekadar ucapan yang ikhlas daripada anak didik mereka sudah melebihi segunung intan. Kebanggaan mereka ialah kejayaan anak didik mereka menjadi insan yang berguna kepada masyarakat.
Kesempatan 16 Mei 2009, bertemakan Guru Pembina Negara Bangsa penulis ingin merakam ucapan Selamat Hari Guru kepada insan-insan berikut:
1. Isteri tersayang - Cikgu di SMKBBD
2. Abang G - Cikgu di KSAH
3. Adik & adik ipar - mantan pensyarah & pensyarah di UTM
4. Mak Lang -Emak saudara - pesara guru di Pokok Sena
5. Abang Sepupu - pesara guru di Pedu
6. Anak-anak Saudara & suaminya - Pn. Intan di Sik, Cik Rus & Uda - pensyarah di UUM dan cikgu di SAINA, Fuad & Azah - cikgu di Naka & SK Tong Plu, Hatta & Salamah - di PPD Pdg Terap & SK Kuala Nerang.
6. Mantan guru-guru penulis - Tn Hj. Rahman Hussin, Cikgu Shuib, Cikgu Palani Veloo, Cikgu Darus, Dato' Cikgu Md Khir Shafie dll ( guru penulis di SKMDSA, K. Nerang), Cikgu Rahman Bakar, Cikgu Manaf dll- (semasa di KSAH)
7. Semua Rakan & Rakan di IPDA - Hj. Jus, Hj. Hashim, Hj. Zaki, Hisham, Cik Lat, Ab. Razak,Shoaaibi, Hj. Azmi, Hj. Bakar, Sam, Rodzi, Rosli 3X, dll ( terlalu banyak nak disenaraikan..)
8. Pelajar-pelajar saya - cikgu-cikgu yg jadi peserta kursus KDP 14M OUM, pelajar OUM
dan
UNTUK IBU TERCINTA- walaupun tidak mempunyai sijil perguruan, tetapi telah berjaya menjadi guru yang terbaik buat anak-anakmu kerana mereka berjaya menjadi insan yang berguna kepada agama bangsa dan negara.
UNTUK ALMARHUM AYAHANDA - Al-Fatihah

No comments:

Post a Comment