Wednesday, May 27, 2009

JODOH ANAK-ANAK CIKGU MAT PEDU

Musim naik pelamin datang lagi!. Bila? Tentulah apabila cuti sekolah bermula. Sila kira berapa banyak jemputan kenduri kahwin yang kita terima sepanjang cuti sekolah ini. Bagi si teruna dan dara, mereka sedang tersenyum riang menanti hari bahagia tersebut kerana telah mendapat restu ayah bonda.
Bagaimana Cikgu Mat Pedu merestui perkahwinan anak-anaknya? Bagi Cikgu Mat Pedu yang mempunyai lima ( 5 ) orang anak teruna dia menggunakan pendekatan 'laizze faire' dalam pemilihan jodoh anak-anaknya. Pendekatan yang digunakan adalah mudah. Bila sampai waktunya anak-anak untuk berumah tangga dia akan bertanya; Hang dah ada calon isteri ke belum? Kalau ada anak yang menjawab 'ada' (kerana mereka bercinta) maka dia akan terus menguruskan perkahwinan mereka. Tetapi jika ada anak yang menjawab 'tak ada', maka dia akan mencarikan pasangan untuk mereka dan anak mesti akur dengan pemilihan ibu bapa mereka.
Demikian, pendekatan yang digunakan oleh Cikgu Mat Pedu dalam menentukan jodoh bagi anak-anak terunanya. Alhamdullilah, dasar liberalisasi dalam mencari jodoh kepada anak-anaknya membuatkan rumah tangga anak-anaknya nampaknya bahagia sehingga hari ini. Walau bagaimanapun Cikgu Mat Pedu hanya sempat menguruskan 3 drp 5 perkahwinanan anak-anaknya kerana meninggal, Tradisi liberalisasi dalam pemilihan pasangan hidup diteruskan oleh isterinya pula bagi dua orang lagi anak teruna mereka.
Kehidupan berumah tangga anak-anak Cikgu Mat Pedu nampak bahagia sehingga hari ini walaupun hakikatnya bapa mereka, Cikgu Mat Pedu pernah bernikah sebanyak tujuh ( 7) kali dan sifat tersebut tidak pernah diikuti oleh anak-anaknya.
Kepada mereka yang akan menaiki jinjang pelamin, : SELAMAT PENGANTIN BAHARU.
Catatan Penulis:
1. Sila teka, anak kedua kata "ada" atau "tidak ada"?
2. Sila teka, anak kelima kata "ada" atau "tidak ada"?
3. Cerita isteri dan bekas isteri-isteri Cikgu Mat Pedu akan ditulis apabila penulis mendapat maklumat.

No comments:

Post a Comment