Thursday, December 25, 2008

Anak-anak Saudara Cikgu Mat Pedu

Cikgu Mat Pedu mempunyai ramai anak-anak saudara sama ada di sebelahnya atau sebelah isteri. Walaupun ramai, hanya ada beberapa orang diberi perhatian dan bimbingan dalam membentuk pekerti ,kerjaya dan haluan hidup mereka. Antara mereka ialah anak kakaknya bernama Jah iaitu Ismail dan Aisyah @ Chah. Mereka anak yatim diusia muda apabila ayah mereka Ahmad meninggal dunia. Oleh sebab itu Cikgu Mat Pedu memberi perhatian yang lebih kepada kedua anak saudara ini dengan membantu memberi pelajaran dan mengahwinkan mereka.
Anak saudara yang lain ialah Zainun@Zainol dan Wahab yang juga kematian bapa mereka Said ( adik Cikgu Mat Pedu ) ketika mereka masih kecil. Walaupun di bawah jagaan ibu mereka Ramlah, Cikgu Mat Pedu terus membantu dan menguruskan dan memberi semangat untuk mereka belajar.
Selain anak-anak saudaranya yang di atas, anak saudara sepupunya juga mendapat bimbingannya terutama dalam pendidikan ialah Mohd Noh dan Mohd Zain, anak Kadir ( Pak Long Janggut) dengan Romlah ( Mak Mek Melah).
Oleh kerana Cikgu Mat Pedu tidak mempunyai anak perempuan, dia mengambil anak saudara sebelah isterinya bernama Zainah untuk dijadikan anak angkat dan menyekolahkannya sehingga dewasa.
Cerita mengenai anak-anak saudara Cikgu Mat Pedu akan disambung...............

No comments:

Post a Comment