Monday, December 29, 2008

Anak-anak Murid Cikgu Mat Pedu 1

Cikgu Mat Pedu mempunyai ramai anak murid terutama semasa dia mengajar SK Pedu. Salah seorang anak muridnya yang berjaya ialah Ismail bin Ahmad. Walaupun bapanya buta huruf dan tinggal jauh dari SK Pedu iaitu di Kg Kuala Tekai, dia seorang murid yang gigih. Kegigihan dan kesungguhan dalam pelajaran menjadikan dia seorang pelajar cemerlang. Dia dapat melanjutkan pelajaran ke SM Sultan Abdul Halim Jenan dan seterusnya ke Universiti Malaya. Dialah anak lulusan SK Pedu yang pertama melanjutkan pelajaran ke universiti. Di kalangan masyarakat Pedu dia dikenali sebagai Ismail U dan di kalangan rakan pendidik sebagai Ismail Pedu ( nampaknya dia mewarisi gelaran Pedu selepas Cikgu Mat )
Setelah tamat pengajian Ismail menjawat jawatan sebagai seorang pendidik. Jawatan terakhirnya ialah sebagai Pengarah Pelajaran Negeri Perlis dan kini sudah bersara.
Sesungguh Cikgu Mat Pedu amat berbangga jika dia masih ada hari di atas kejayaan anak didiknya. Bagi seorang guru itulah hadiah yang paling berharga.... kejayaan anak didik mereka. Ismail Ahmad hanyalah satu daripada beribu kejayaan anak didik Cikgu Mat Pedu.
(Kisah kejayaan anak didik Cikgu Mat Pedu akan diceritakan lagi.......... )

No comments:

Post a Comment