Thursday, January 1, 2009

Anak Bongsu Cikgu Mat Pedu 1

Anak bongsu Cikgu Mat Pedu bernama Amerul Munir. Nama ini dicadangkan oleh Ustaz Muin (Munim) iaitu sepupu Cikgu Mat Pedu yang tinggal di Lubuk Gedung (berhampiran Pejabat Daerah Padang Terap sekarang ). Dia adalah anak imam masjid Kuala Nerang iaitu Tuan Hj Yaakob dan isterinya bernama Aisyah ( Tok Su Chah).
Di kalangan keluarga, panggilan mesra Amerul Munir ialah Amer manakala rakan-rakannya memanggil Amerul. Di kalangan keluarga dialah yang paling hensem. Dia dilahirkan selepas Cikgu Mat Pedu dan isteri balik menunaikan fardhu haji dengan menggunakan kapal laut. Tempoh tiga bulan menunaikan haji dan berdoa di depan Kaabah telah menambah rezeki Cikgu Mat Pedu dengan kelahiran anak lelaki walaupun mereka senantiasa mendoakan agar dianugerah Allah seorang puteri untuk menambah seri dalam keluarga.
Sebagai anak bongsu, Amer mendapat banyak kelebihan, Apa yang diminta sering diperolehi, apatah lagi rezeki Cikgu Mat Pedu juga agak murah kerana gaji sebagai guru dinaikkan oleh kerajaan.
Amer mendapat pendidikan awal di SK Bohor ( sekolah rendah aliran Inggeris) kerana mengikut bapanya mengajar di situ. Apabila bapanya bertukar ke SK Iskandar, dia ikut serta belajar di SK Iskandar dan menamatkan pengajian sekolah rendah di situ. Oleh kerana dia senantiasa pergi dan balik sekolah bersama bapanya dia tidaklah begitu nakal seperti kanak-kanak lain.
Amer melanjutkan pelajaran menengahnya pada 1980 di SMK Mahsuri, Pulau Langkawi kerana mengikut keluarga (hanya ayah dan ibunya yang tinggal di Langkawi manakala abang-abangnya telah bekerja dan belajar di tempat lain). Pada waktu itu Cikgu Mat Pedu telah diarahkan untuk bertukar ke SK Kuah, P. Langkawi. Bagi penjawat awam pada waktu itu, pertukaran ke P Langkawi adalah dianggap sebagai 'buang daerah' kerana kesukaran untuk untuk berulang alik. Kata orang, Cikgu Mat Pedu di"buang daerah' ke Langkawi kerana sikapnya yang berprinsip yang kadang-kadang bercanggah arus dengan pengurusan. Dalam organisasi pendidikan, sikap demikian adalah tidak popular kerana orang bawahan hanya perlu menurut arahan sahaja. Sikap Cikgu Mat yang sering menongkah arus nampaknya diwarisi secara jelas oleh anak-anaknya seperti Fisol, Fauzi dan Amer pada hari ini.
Di SM Mahsuri, Amer begitu aktif dalam bersukan terutama dalam olahraga. Semangat berolahraga ini sering dikongsi dengan abangnya Fauzi yang mempunyai minat yang sama. Dia berjaya mewakili sekolah dan daerah dalam acara larian jarak dekat 100m dan 4x100m. Dia juga tidak ketinggalan untuk menjuarai acara merentas desa. Dengan bimbingan Cikgu Razak dan Cikgu Mohtar dia agak cemerlang dalam kegiatan sukan di SM Masuri.
Amer belajar di SM Mahsuri selama tiga tahun. Selepas PMR, dia memohon untuk ke Maktab Tentera Diraja (MTD) Sg. Besi Selangor dan alhamdullilah dia berjaya ditawarkan ke tingkatan empat. Belajar selama dua tahun di MTD yang penuh dengan disiplin, dia akhirnya berjaya dengan cemerlang dalam SPM. Amer kemudian ditawarkan untuk melanjutkan pengajian di United Kingdom dalam bidang undang-undang dibawah tajaan biasiswa JPA.
Demikianlah cerita peringkat awal Amer.
Kisah hidup Amerul Muner akan disambung lagi....

1 comment:

  1. firstly i would like to thanks my brothers who took the initiatives to go public about our late father. it is never too late to pen down the love and affection to the old man.

    ReplyDelete