Monday, January 26, 2009

Anak Bongsu Yang Mengenang Jasa

Amer anak bongsu Cikgu Mat Pedu adalah seorang anak yang mengenang jasa. Disamping berjasa kepada kedua ibu dan ayah serta keluarganya, dia juga mengenang jasa kepada gurunya.
Berikut ialah cerita bagaimana dia mengenang jasa guru.
Sekitar tahun 1990an bekas pengetuanya di SM Mahsuri, P. Langkawi iaitu Cikgu Manaf Ahmad telah dinaikkan pangkat dan ditugaskan sebagai Pengetua Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim (MPTI), Johor Bharu. Apabila mendapat maklumat bahawa bekas pengetuanya bertukar ke Johor Bharu, Amer yang tinggal dan bekerja di Johor Bharu terus menghubungi MPTI untuk bercakap dengan gurunya dan dia merupakan bekas anak murid Cikgu Manaf yang pertama menghubungi dan bersedia membantu cikgunya. Walaupun Cikgu Manaf tidak memerlukan pertolongan daripada Amer, tetapi dia amat menghargai sikap anak didiknya yang menghubungi gurunya.
Apabila Cikgu Manaf Ahmad ditukarkan sebagai Pengetua Institut Perguruan Darulaman (IPDA) Jitra, dalam ucapan pertamanya di hadapan pelatih IPDA dia telah menceritakan bagaimana mulianya tugas seorang pendidik kerana mereka akan dikenang oleh anak didik mereka. Dengan memberikan contoh tentang tingkah laku Amer yang menjadi anak murid pertama menghubunginya untuk menghulurkan bantuan. Walaupun dalam majlis itu dia tidak menyebut nama Amer sebaliknya menyebut " anak Cikgu Mat Pedu " dan mengagumi cara Cikgu Mat Pedu mendidik anak-anak menghormati guru dan insan lain, dia turut mengharapkan pelatih IPDA mempunyai pekerti yang sedemikian.
Difahamkan juga sikap menolong orang masih diteruskan oleh Amer dan rakan-rakan tetapi mereka bersikap low profile dan tidak menghebah kepada orang ramai. Bantuan yang dihulurkan kepada ibu-ibu tunggal, mangsa banjir dan lain-lain di sekitar Bandaraya Johor Bharu.
Syabas, Amer teruskan usaha memartabatkan keluarga Cikgu Mat Pedu.

4 comments:

  1. Assalamualaikum w.b.t.

    I was asked to send regards from my father, Cikgu Manaf. He is really proud that his students were successful in various ways.

    Coincidentally, my name is also amir. :)

    -=amir=-

    ReplyDelete
  2. thank you Amir,
    Actually there are 2 sons of Cikgu Mat Pedu, who studied with your father Cikgu Manaf. One was with your father when he was in SMK Mahsuri, Langkawi and the other was at KSAH when your father taught Sastera Melayu. Alhamdulillah both of them are now a lecturer and a lawyer.

    ReplyDelete
  3. I knew about this blog when I visited my alma mater, and met with your brother. Insyaallah I'll be graduating next year. I can be contacted at drsam101@ymail.com

    -=amir=-

    ReplyDelete
  4. Salam.
    Although the 2nd. son of Cikgu Mat Pedu was not a formal student of Cikgu Manaf but to him Cikgu Manaf was (and still is) his Sifu/Mentor when he was attached to PPD Kota Setar. Cikgu Manaf (or better known as Ayahanda Pak Manap)was the principal of STAR at that time.

    ReplyDelete