Monday, January 26, 2009

Kaedah Pengajaran Cikgu Mat Pedu

Cikgu Mat Pedu sebagai seorang guru menggunakan kaedah pengajaran yang berkesan untuk mendidik anak didiknya. Kaedah yang digunakan ialah merotan. Sebagai seorang guru besar di SK Pedu dia akan meronda dari kelas ke kelas dan ditangannya pasti memegang sebatang rotan. Dengan rotan ditangan menyebabkan anak murid akan duduk diam dan tidak berani melanggar peraturan sekolah. Apatah lagi dengan wajahnya yang garang akan menambah rasa takut di kalangan anak muridnya. Kadang-kadang bila murid bising dalam kelas, dia akan memukul meja dengan rotan dan bunyinya sudah pasti menakutkan anak muridnya. Sebenarnya Cikgu Mat Pedu jarang merotan anak murid kecuali mereka benar-benar melakukan kesalahan seperti mencuri dan bergaduh. Rotan hanyalah alat untuk menakutkan anak muridnya. Sebab itu sehingga sekarang kalau ditanya tentang Cikgu Mat Pedu di kalangan anak muridnya mereka akan mengatakan Cikgu Mat Pedu sangat garang. Walau bagaimanapun sekarang mereka bersyukur dengan sikap garang Cikgu Mat Pedu kerana melalui didikan sedemikian mereka telah menjadi 'manusia' dan kini mampu mendidik anak mereka untuk belajar.
Apabila Cikgu Mat Pedu ditukarkan ke beberapa sekolah lain, dia tidak lagi menggunakan rotan dalam proses p&p nya, kerana mungkin dia menggunakan pendekatan psikologikal pula.
Hari ini pendekatan pembelajaran menggunakan rotan nampaknya tidak lagi dapat dilaksanakan dalam bilik darjah. Hanya guru-guru tertentu sahaja dibenarkan merotan murid yang melakukan kesalahan. Terserah kepada pembaca untuk menilai baik buruk penggunaan rotan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

No comments:

Post a Comment