Sunday, January 25, 2009

Anak Kedua Cikgu Mat Pedu III

Cikgu Mat Pedu seorang insan yang amat mencintai ilmu. Dia sanggup bergolok gadai untuk ilmu. Tradisi mencintai ilmu nampaknya diwarisi oleh anak-anak beliau iaitu Fisol, Fauzi, Nasir, Khir dan Amer. Mereka semuanya gemar belajar untuk berjaya.
Fauzi adalah model yang boleh diikuti oleh semua dalam mencari ilmu. Selepas menamatkan pelajaran peringkat MCE (SPM) dalam aliran Inggeris dia mendapat jawatan sebagai kerani sekolah dan ditugaskan di SK Gajah Mati, Pokok Sena. Dari situ dia belajar hal-hal perkeranian sekolah seperti membuat penyata gaji, dan lain-lain. Walau bagaimanapun dia tidak berpuas hati dengan kerja tersebut menyebabkan dua tahun kemudian dia memohon untuk mengikuti kursus di maktab perguruan. Rezeki memihak kepadanya kerana dengan sekali permohonan dia mendapat tawaran kursus perguruan di Maktab Perguruan Jalan Northam (MPJN)Pulau Pinang pada 1977. Selama dua tahun dia menjadi guru pelatih . Setelah tamat pengajian di MPJN, Fauzi telah dihantar bertugas ke Kelantan untuk mengajar Bahasa Inggeris. Di Kelantan, Fauzi tidak berkesempatan untuk melanjutkan pelajaran sehinggalah dia balik semula ke Kedah setelah lima tahun bertugas di sana.
Apabila pulang ke Kedah, Fauzi aktif dalam kegiatan sukan seperti bola sepak dan bola baling di sekolah-sekolah dia mengajar. Dia sering menjadi juru latih dan guru pengiring bagi pasukan sukan sekolahnya. Oleh kerana tidak mempunyai sijil dalam kejurulatihan sukan dia sering diperlekehkan oleh guru-guru lain tentang kebolehannya. Menyedari kekurangan ilmu dalam bidang sukan ( walau pun bakat sukannya besar), dia memohon untuk mengikuti kursus satu tahun dalam bidang sukan. Alhamdullilah, dia berjaya ditawarkan untuk mengikuti kursus satu tahun dalam bidang sukan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras sehingga tamat pengajian dalam bidang sukan dengan cemerlang.
Apabila rakan-rakan lain sibuk melanjutkan pengajian ke universiti, Fauzi juga mencuba nasib dengan cara laluan kedua, iaitu tanpa menggunakan kelulusan STPM sebaliknya melalui kursus lanjutan. Sekali lagi Fauzi menyambung kursus dalam bidang sukan di Institut Pendidikan Sultan Idris (IPSI), Tg Malim kerana dijanjikan selepas tamat pengajian di IPSI mereka akan diserap sebagai pelajar Universiti Pertanian Malaysia (UPM). Agak malang, kerana janji awal tidak ditepati oleh pihak kementerian.
Walau bagaimanapun Fauzi tidak berputus asa. Beberapa tahun kemudian dia sekali lagi memohon untuk mengikuti kursus satu tahun di Institut Perguruan Darulaman (IPDA) dalam bidang ICT yang menjadi bidang kegemarannya yang baru. Setelah menamatkan pengajian di IPDA dia ditawarkan untuk mengikuti ijazah sarjana muda di Universiti Utara Malaysia (UUM) dan berjaya menamatkan pengajian dengan ijazah kepujian walaupun pada waktu ini dia sudah berkeluarga dan tanggung jawab terhadap keluarga semakin besar.
Tidak berpuas hati dengan ijazah pertama, Fauzi sekali lagi ke UUM untuk menyambung pengajian peringkat sarjana secara jarak jauh dan mampu memperolehi ijazah sarjana dalam pengurusan pendidikan. Hari ini difahamkan bahawa Fauzi sedang berusaha untuk meneruskan pengajian di peringkat tertinggi iaitu Phd. Sama-sama kita doakanagar Fauzi berjaya memperolehi ijazah tersebut.
Jelaslah bahawa Fauzi adalah insan yang amat mencintai ilmu. Baginya umur bukan penghalang untuk mencari ilmu. Tidak hairan apabila mendidik, dia sering mengajak anak didiknyauntuk rajin menuntut ilmu.

1 comment:

  1. Antara anak-anak Cikgu Mat Pedu yang paling gigih nak masuk universiti ialah Fisol. Beliau mengambil peperiksaan STP (STPM) rasanya tidak kurang dari 10 kali. Namun tidak berjaya ke universiti bukan kerana gagal peperiksaan tetapi pada masa tersebut peluang ke universiti amat terhad. Tidak seperti sekarang - universiti banyak, macam-macam program ada. Hanya hendak @ tidak saja.

    ReplyDelete