Wednesday, January 7, 2009

Cikgu Mat Pedu Penongkah Arus 1

Cikgu Mat Pedu sering menongkah arus bagi membawa pembaharuan kepada masyarakat Pedu. Di sini diperturunkan satu pembaharuan atau inovasi beliau yang mendapat tentangan masyarakat Pedu di sekitar 1950an.
Inovasi yang dibuat ialah mengadakan majlis kenduri kahwin pada waktu siang. Aneh kalau kita fikirkan hari ini tetapi itulah realitinya pada masyarakat Pedu pada waktu itu iaitu sekitar tahun 1950an. Bagi masyarakat Pedu pada waktu itu, majlis kenduri kahwin di adakan pada waktu malam. Tuan rumah akan menyediakan bangsal atau balai di mana semua tetamu akan naik dan bersila di atas balai dan apabila semua tetamu sudah sampai barulah hidangan akan diedarkan kepada tetamu yang hadir. Oleh kerana menanti semua tetamu hadir maka majlis makan akan bermula jam 10 malam atau lebih lewat. Orang kampung akan bersila bertemu lutut untuk mengadap hidangan. Satu talam hidangan akan dikongsi empat orang.
Bagi masyarakat Pedu waktu itu jika kenduri tetamu diedarkan satu talam mengandungi empat mangkuk gulai di mana seorang tetamu akan mendapat satu mangkuk seorang, manakala juadah lain seperti kerabu perut, atau goreng kacang panjang akan dikongsi. Aneh bagi orang luar kerana mangkuk gulai tidak akan dibekalkan dengan sudu, tetapi bagi masyarakat Pedu mereka akan menggunakan jari untuk kacau gulai dan mengangkat mangkuk untuk tuang ke dalam pinggan nasi. Nasi pula diedarkan secara bertangkup iaitu dua pinggan nasi ditangkup dan di dalamnya ada nasi. Satu talam ada dua tangkup nasi untuk dikongsi. Air pula menggunakan geluk dan semua orang akan minum dalam geluk yang sama. Demikianlah sedikit gambaran suasana majlis kenduri kahwin masyarakat Pedu sekitar tahun 1950an dan 60an.
Apabila anak saudara Cikgu Mat Pedu (Aisyah, anak Wa Jah, adik Cikgu Ismail Pedu) hendak berkahwin dengan Cikgu Ahmad dari Kg Padang Setol, dia berhasrat untuk mengadakan majlis kenduri kahwin pada waktu siang. Perubahan majlis kenduri dari malam ke siang kerana dia mempunyai saudara mara yang jauh di luar Pedu, seperti di Sg Baru Gunung, Alor Melintang menghadiri kenduri tersebut.
Hasrat tersebut telah mendapat tentangan daripada orang kampung. Mereka berhasrat memboikot majlis tersebut kerana bagi mereka orang tidak pernah membuat kenduri pada waktu siang. Bukan setakad memboikot, mereka tidak membenarkan cikgu Mat Pedu menggunakan pinggan mangkuk pakatan kampung. jadi bagaimana Cikgu Mat Pedu hendak mengadakan kenduri. Oleh kerana dia baik dengan masyarakat Siam yang tinggal di Camp Siam yang diketuai oleh Tok Ah Geng mereka telah bersetuju meminjamkan pinggan mangkuk masyarakat Siam. Tetapi akhirnya, masyarakat kampung berlembut dan membenarkan Cikgu Mat Pedu menggunakan peralatan pinggan mangkuk pakatan dan majlis kenduri kahwin Aisyah dapat dijalankan pada waktu siang. Budaya kenduri pada waktu siang di kalangan masyarakat Pedu sedikit demi sedikit telah berubah setelah mereka melihat idea yang dibawa oleh Cikgu Mat Pedu. Hari ini tiada lagi majlis kenduri kahwin pada waktu malam di kalangan masyarakat Pedu.
Sekarang, penulis ingin tahu siapakah orang Pedu pertama membawa budaya buffet dalam majlis kenduri kahwin masyarakat Pedu kerana sebelum mereka mengamalkan budaya makan berhidang..... ( satu talam empat orang )
* Catatan Penulis
Terima kasih IKANPEKASAM yang mencadangkan tajuk awal ditukar kepada tajuk di atas.

1 comment:

  1. Rasanya tajuk yang lebeh sesuai ialah Cikgu Mat Pedu & Perubahan @ Penongkah Arus. Ini menyebabkan Cikgu Mat Pedu tidak begitu disukai oleh segelintir individu (sehingga dimusuhi???). Banyak cerita mengenainya. Cerita-cerita tersebut boleh dicatatkan di blog ini untuk tatapan.

    ReplyDelete